آموزش

وافل سقف چیست و چه کارایی دارد؟

قالب سقف وافل چیست؟

یک ساختمان از اجزای مختلف مانند فونداسیون، ستون، دیوارهای جداکننده، تیر و سقف تشکیل می شود. یکی از ابزار هایی که برای ساخت سقف ساختمان ها از آن استفاده می شود سقف وافل است. امروزه به دلیل استحکام بالا، داشتن کیفیت و قیمت مناسب محبوبیت زیادی دارند. این سازه بیشتر در ساختمان هایی با دهانه های بلند استفاده می شود. سقف وافل به دو دسته دو سقف یک طرفه و دو طرفه طبقه بندی می شوند که هر کدام در ساخت سقف های ساختمان کاربرد دارند. این سقف از سازه های سقف بتنی به حساب می آید که توسط قالب وافل درست می شود.

این سقف‌ ها با توجه به نوع مربعی و یا مستطیلی بودن قالب وافل، در دو دسته دو‌ طرفه و یک طرفه تقسیم ‌بندی و استفاده می شوند.

قالب سقف وافل چیست؟

اصلی‌ ترین بخش سقف‌های وافل قالب سقف وافل است. قالب ‌های وافل معمولاً از جنس پلی اتیلن هستند و در سایزها و اشکال مختلف وجود دارند. از سقف‌ های وافل یک طرفه معمولا برای ساختمان هایی با دهانه کوتاه و باربری یک طرفه سقف استفاده می شود. سقف‌های وافل دو طرفه برای سازه هایی با دهانه ‌های بلند و باربری دو طرفه کارایی دارد. از قالب‌ های وافل و چینش مدولار این قالب ها تیرچه‌ های منظم و با عرض و عمق هم اندازه به صورت متعامد تشکیل می شود. با استفاده از قالب‌ های وافل بتن ناکارآمد به طور کنترل شده ای حذف می شود و در نواحی مشخصی از سقف بهینه ‌سازی وزن سقف صورت می گیرد. شبکه متعامد تیرچه‌ های زیرین سقف وافل بر اثر چینش قالب‌ های وافل در کنار هم تشکیل شده که پس از گیرش بتن و قالب‌ گذاری نمایان می ‌گردند. در کل سقف‌ های وافل دوطرفه از امکانات و مزایای بیشتری به نسبت یک طرفه آن برخوردار هستند.

 

مزایای وافل سقف

  • افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله
  • کاهش تعداد ستون ها
  • سبک بودن وزن سقف های وافل
  • افزایش سرعت اجرای سازه
  • استفاده متعدد از قالب وافل پلاستیکی
  • عدم ریزش شیرابه های بتن از بین قالب ها
  • کاهش مصرف بتن و میلگرد
  • تحمل باربری بالا و تامین مقاومت کافی
  • وزن مرده سازه را کاهش می دهد
  • ساده بودن اجرای کار
  • نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند
  • انعطاف ‌پذیری خوب سقف وافل
  • امکان اجرا با سه روش اجرای درجا، اجرای پیش‌ ساخته، اجرای آماده

مشخصات کلی سقف وافل

سقف وافل برای  انواع ساختمان با کاربری‌ های مختلف مناسب است. حجم مصالح مصرفی در سقف وافل کم و ضخامت آن در بازه 25 تا50 سانتی‌ متر می ‌باشد. عرض تیرچه ‌های متعامد در بازه 10 الی 20 سانتی‌ متر و فاصله مرکز به مرکز تیرچه ها در بازه 60 الی 90 سانتی متر است. همچنین ضخامت دال فوقانی در بازه 5 تا 10 سانتی‌ متر در نظر گرفته می شود. از سقف وافل برای دهانه ‌های کوتاه و بلند به طور همزمان نیز می توان استفاده کرد. یکی از برتری های این سقف می توان به دو کاربرد اصلی که هم به صورت تخت و هم به همراه تیر میانی اشاره کرد.

امکان اجرا سقف وافل چگونه است؟

همان طور که در بالا به آن اشاره شد روش های اجرا به سه صورت درجا یا همان لحظه، پیش‌ ساخته و آماده امکان پذیر است.

اجرای درجا یا همان لحظه

ابتدا دیوارها و ستون‌ ها ساخته می شوند، بعد از آن داربست به شکل عمودی و افقی بسته می شود بعد از آن نوبت چیدن قالب‌ های وافل بر روی داربست می رسد که فضایی بین قالب‌ ها آرماتوربندی می‌شود. در این لحظه مرحله بتن ریزی صورت می گیرد و در نهایت از سقف قالب برداشته شده و کار اجرا تمام می شود.

اجرای به صورت پیش‌ ساخته

وافل‌ ها به صورت تکی در کارخانه ساخته و بتن ریزی می شوند بعد از آن در محل اجرا به هم متصل شده و برای بالا رفتن استحکام بتن ریزی نهایی انجام می شود.

اجرای آماده

در روش اجرای آماده همانطور که مشخص است همه کارها در کارگاه انجام می شود; یعنی بعد از اندازه گیری و قالب زنی در کارگاه آماده اجرا هستند و به سرعت بر روی بنا سوار می شود. این روش کمی پر هزینه است.

وافل سقف چه کارایی دارد؟

در صنعت ساختمان سازی به دلیل استحکام بالا در برابر زلزله، افزایش سرعت ساخت، حذف ستون های اضافی و کاهش مصالح مصرفی مخاطبان زیادی پیدا کرده است و بیشتر برای ساخت تالارها، سالن اجتماعات، نمایشگاه ها، فرودگاه، موزه، استخر ها و … که نیاز به فضای باز دارند کاربرد دارد. از نظر زیباییدر طراحی فضاها این نوع سقف به تنهایی تزیینی جالب دارند و با اندکی نور پردازی و رنگ آمیزی قابل استفاده هستند.

نمونه هایی که در آن از سقف وافل استفاده شده است می توان به ساختمان لجستیک و ارتباطات مادرید در اسپانیا، خانه برانگارو سیدنی در استرالیا، سالن گالبریس کالیفرنیا در آمریکا، ساختمان کتابخانه ملی ایران و بنا های تاریخی مانند سقف تخت جمشید و سقف وافل در بنای آکروپولیس یونان به چشم می خورد اشاره کرد.

نکات قابل توجه در استفاده از سقف وافل

استفاده از سقف وافل بر روی سطوح شیب دار محدودیت هایی دارد که قبل از استفاده باید برطرف شود. اما در نظر داشته باشید که پر کردن سطوح شیب دار با خاک زمان بر است و ممکن است هزینه بر باشد. نکته ای دیگر که حتما باید به آن توجه کرد این است که این سقف ها سبک هستند و نباید از آنها در جایی که بادهای سرعتی می وزد استفاده شود.

نتیجه گیری

تفاوت در مشخصات هندسی باعث تفاوت در اندازه ها و ویژگی های تیرچه‌ ها، فرم حفره‌ های تحتانی و در نهایت تفاوت اساسی در نوع سازه و معماری همچنین تغییر در عملکرد سازه‌ ای سقف می‌ گردد. پس دقت کنید انتخاب درستی در مشخصات قالب وافل سقف داشته باشید زیرا این انتخاب برای شرایط مختلف هر پروژه بسیار مهم است.

مراحل اجرای درجا به طور خلاصله شامل داربست بندی عمودی و افقی، قالب گذاری، آرماتوربندی، بتن ریزی و قالب برداری است. اجرای به صورت پیش‌ ساخته در پنج مرحله قالب گذاری، آرماتوربندی و بتن ریزی در کارگاه، داربست گذاری عمودی و افقی، نصب قالب‌های آماده و بتن ریزی نهایی انجام می شود که یکی از ساده ترین روش های اجرا است. در اجرای آماده همه مراحل در کارخانه انجام می شود و برای نصب آماده می شود. قبل از استفاده محدودیت هایی که ممکن است پیش رو داشته باشید را برطرف کنید تا حین کار مشکلی برای اجرا نداشته باشید.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید زیر این مقاله ارسال کنید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.

همچنین شما عزیزان می‌توانید برای خرید وافل به سایت پلاستیکینون مراجعه فرمایید و از بین وافل های متنوع موجود در سایت می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

یک نظر در “وافل سقف چیست و چه کارایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 16 =