مقالات سایت

مهمترین کاربردهای منبع آب در زندگی و صنعت

کاربردهای منبع آب

کاربردهای منبع آب چیست؟

کاربردهای منبع آب یک نیاز غیرقابل انکار در زندگی ما است. زنده ماندن و زندگی بدون آب تمیز کاملاً غیرممکن است و انجام کارهای روزانه بدون آب امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل داشتن مخازن برای ذخیره آب بسیار مهم است.

امروزه که به علت بارش های کم و مصرف بی رویه اغلب با قطعی یا کمبود آب مواجه می شویم، استفاده از منابع یک انتخاب عالی است‌. در این مقاله به بررسی مخزن آب و کاربردهای منابع آب پرداخته ایم.

کاربردهای منابع آب

 مخزن آب و کاربردهای آن در زندگی روزمره

شاید فکر کنید که استفاده از یک منبع آب فقط به مردم روستا یا زمان های قدیم مربوط می شود، اما برای همه ما پیش آمده است که در طول روز ناگهان با قطعی آب رو به رو شده ایم. در این مواقع نبود آب به یک بحران تبدیل می شود و ما حتی در انجام ساده ترین امور نیز ناتوان خواهیم بود. خرید منبع آب از این جهت برای خانه ها، به خصوص در تابستان توصیه می شود. کاربردهای منبع آب تنها محدود به آب آشامیدنی نمی شود و کاربردهای گوناگونی دارد که در زیر به آن ها پرداخته ایم:

  1. آب آشامیدنی

همانطور که قبلا ذکر شد، آب برای ما حیاتی است. ما آن را نه تنها برای طراوت و رفع تشنگی، بلکه برای حفظ سلامت خود مصرف می کنیم. همه نمی توانند به آب بطری دسترسی داشته باشند. برای کسانی که به منبع آب شهری متصل نیستید، آب جمع ‌آوری‌ شده در داخل مخازن می‌ تواند برای نوشیدن مصرف شود، و معمولاً ارزانتر و کارآمدتر است و می‌ تواند با تولید زباله کمتر نسبت به استفاده از آب بطری، سیاره زمین را نجات دهد.

آب آشامیدنی

آب آشامیدنی

کاربردهای منبع آب فقط برای روستاییان نیست. حتی در شهرها نیز در بیشتر مواقع خشکسالی و یا قطعی های مکرر، مردم را در موجی از بحران آب غرق می کند. در این مواقع است که مخازن آب بسیار مفید هستند. در طول این فاجعه ویرانگر، داشتن یک مخزن پر آب به شما کمک می کند تا برای نیازهای اجتناب ناپذیر خود یک منبع دائمی آب داشته باشید. آب ذخیره شده در این مخازن برای مصارف مختلف قابل استفاده و تصفیه است.

  1. آبیاری و مصارف کشاورزی

حتی اگر در یک منطقه دائماً بارانی زندگی می کنید، هم در بیشتر مواقع، ماه ‌های خشکی از سال وجود خواهد داشت و شما به یک منبع آب در دسترس، برای باغ خود نیاز پیدا خواهید کرد. آیا به صرفه تر و طبیعی تر نیست که گیاهان خود را با آب بارانی که به طور طبیعی تامین می شود، آبیاری کنید؟

آبیاری باغ ها و محصولات با استفاده از آب جمع آوری شده، کارآمدتر، سازگار با محیط زیست و ارزان تر از استفاده از آب معمولی است. یکی دیگر از مزایای آب باران این است که مواد مغذی طبیعی را برای خاک فراهم می کند که برای گیاهان کاملاً مفید می باشد.

آبیاری و مصارف کشاورزی

آبیاری و مصارف کشاورزی

بقا و کل طول عمر کشاورزان عمدتاً به محصولات مختلفی که در طول سال کشت می کنند، بستگی دارد. بیشتر آنها فقط منتظر باران هستند تا محصولشان شکوفا شده و بتوانند محصول پرباری داشته باشند.

اگر بتوانید از آب باران و از سقف سازه ها برای جمع آوری آن استفاده کنید، می توانید هزینه های خود را کاهش دهید. با استفاده از مخازن می توان آب باران را جمع آوری و ذخیره کرد تا بعداً محصولات را آبیاری کنید. بنابراین اگر یک مزرعه کوچک یا بزرگ دارید، لازم نیست برای انجام فعالیت های کشاورزی خود منتظر بارندگی باشید و می توانید از کاربردهای منبع آب بهره ببرید.

  1. منابع آب و استفاده در آتش سوزی و مواقع اضطراری

بسیاری از مناطق گرمسیری به عنوان مناطق مستعد آتش‌ سوزی طبقه ‌بندی می ‌شوند و آب برای چنین بلایایی باید به راحتی در دسترس باشد. در اکثر حوادث ممکن است به دلیل آسیب های ناشی از آتش سوزی، آب و برق نیز در دسترس نباشد، بنابراین برای خاموش کردن آتش از کجا آب تهیه کنیم؟

در این مواقع کاربردهای منبع آب به خوبی مشخص می شوند. دولت و آتش نشانی، استفاده از مخازن آتش نشانی مخصوص این قبیل مشکلات را اجباری کرده اند. آب مورد استفاده نیازی به آزمایش کیفیت و یا تصفیه ندارد، زیرا برای خاموش کردن آتش استفاده می شود. آنچه مهم است این است که، برای استفاده باید کاملاً در دسترس باشد.

  1. مصارف خانگی و صنعتی

جدای از مصارف کشاورزی و ایمنی، ما از آب برای فعالیت های روزانه خود نیز استفاده می کنیم. می ‌توانیم از آب جمع‌ آوری‌ شده در مخازن برای شستن لباس‌ هایمان، تمیز کردن خانه، آبیاری چمن، شستشوی حیاط، شستن ماشینها و موارد دیگر استفاده کنیم. استفاده از آب جمع آوری شده به شما کمک می کند تا مقدار زیادی در هزینه قبض آب خود صرفه جویی کنید.

در صنعت هم برای تولید مواد شیمیایی و آب دادن به دام و طیور در مرغداری ها و دامداری ها استفاده کرد.

بنابراین کاربردهای منبع آب فقط برای مصارف آشامیدنی یا حوادث مترقبه ضروری نیست. همچنین گفتنی است که اکثر فروشنده ها، منابعی که آب در آن گندیده نمی شود و بو نمی گیرد، را توصیه می کنند.

سخن پایانی

از مخازن آب برای تأمین آب مورد نیاز برای بسیاری از کاربردها مانند آب آشامیدنی، کشاورزی و آبیاری گیاهان، مهار آتش، آب دادن به دام، تولید مواد شیمیایی، تهیه غذا و همچنین بسیاری از مصارف دیگر استفاده می شود. پارامترهای تهیه مخزن آب شامل طراحی کلی مخزن، مواد سازنده منبع و انتخاب مکان مناسب می باشد.

کاربردهای منبع آب

کاربردهای منبع آب

منبع آب انواع مختلفی دارد که برای ساخت مخزن آب از مواد مختلفی استفاده می شود: پلاستیک (پلی اتیلن، پلی پروپیلن)، فایبرگلاس، بتن، سنگ، فولاد و …. از گلدان های سفالی نیز در جنوب آسیا استفاده می شود که می توان برای ذخیره آب استفاده کرد. مخازن آب یک راه کارآمد برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای ذخیره آب پاک هستند. کاربردهای منبع آب بسیار گسترده هستند و برای تمامی مناطق با سبک های زندگی مختلف توصیه می شود.

شما می توانید خرید منابع آب را از سایت پلاستیکینو انجام دهید. این سایت با داشتن منابع آب در اندازه های متفاوت، با مواد سازنده گوناگون و متناسب با خواست مشتریان و همچنین برخورداری از کارشناسان حرفه ای که پاسخگوی سوالات شما هستند و می توانند مشاوره لازم جهت یک خرید عالی را به شما ارائه دهند. که این یس تنها بخشی از مزیت های این سایت است‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =