مقالات سایت

انواع پالت پلاستیکی و تاثیر آن در سلامت محصول در حمل و نقل

انواع پالت پلاستیکی در حمل و نقل

انواع پالت پلاستیکی را بشناسیم

انواع پالت پلاستیکی، سازه های سفت و سختی هستند که برای حفظ سلامت کالاها در حین حمل و نقل، ثبات مکانیکی ایجاد می کنند. جابجایی محصول با پالت پلاستیکی شامل کلیه فعالیت های مربوط به بلند کردن، حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر، انباشته کردن، ذخیره سازی محصول و حمل و نقل از راه دور از طریق زمین یا دریا می شود. برای تسهیل جابجایی کالا، نوع پالت پلاستیکی به گونه ای طراحی شده اند که با وسایلی مانند لیفتراک، جک پالت و لودرها قابل حرکت باشند.

قیمت پالت پلاستیکی نیز نسبت به سایر پالت ها با جنس های مختلف ارزان تر است و دوام بالایی دارد.

انواع پالت پلاستیکی

به طور کلی پالت ها می توانند از موادی مانند فلز، پلاستیک، چوب و کاغذ ساخته شوند. پالت پلاستیکی مزایای زیادی نسبت به سایر مواد دارند. مانند: وزن سبک، بهداشتی بودن و داشتن قیمتی مقرون به صرفه.

چندین نوع طرح پالت پلاستیکی وجود دارد که یک شرکت بسته به نیاز خود می تواند یکی را انتخاب کند. پالت های پلاستیکی را می توان در انبارها، کارخانه ها، فروشگاه ها و شرکت های حمل و نقل مشاهده کرد. با این وجود همه انواع پالت ها یک ابزار مهم در صنعت لجستیک و زنجیره تامین هستند.

پالت های پلاستیکی دارای اندازه استاندارد مطابق با مقررات وضع شده توسط سازمان های حاکم در یک منطقه خاص هستند. اندازه های استاندارد پالت برای از بین بردن اتلاف وقت و مشکلات در انتقال کالا به یک منطقه خاص ساخته شد. پالت های ساخته شده از انواع مواد دیگر نیز مشمول چنین مقرراتی هستند.

 پالت های پلاستیکی براساس نحوه نگهداری

انواع پالت های پلاستیکی را می توان با توجه به نحوه نگهداری سطح بالایی پالت، گروه بندی کرد:

  1. پالت پلاستیکی استرینگر

در پالت های رشته ای، قسمت بالایی با اسلب های موازی و طولی، به نام رشته، که در لبه های مخالف و در مرکز پالت قرار دارند، پشتیبانی می شود.

  1. پالت پلاستیکی بلوک

در پالت های بلوک، قسمت بالایی با ستون هایی به نام بلوک نگه داشته می شود که در گوشه ها، در مرکز هر لبه و در مرکز خود پالت قرار گرفته است.

همچنین انواع پالت پلاستیکی را می توان با توجه به تعداد نقاط ورودی طبقه بندی کرد. نقاط ورودی مناطقی هستند که در آنها “چنگال” لیفتراک یا جک پالت می توانند برای بلند کردن یا جابجایی پالت بچسبند‌.

پالت پلاستیکی بلوک

پالت پلاستیکی بلوک

  1. پالت پلاستیکی چهار طرفه

پالت های چهار طرفه اجازه ورود به هر طرف پالت را می دهد. آنها کارآیی بیشتری برای جابجایی را ارائه می دهند. به ویژه هنگامی که فضای کف کوچک است استفاده از این پالت ها بسیار مناسب است زیرا همه طرف ها توسط تجهیزات جابجایی قابل دسترسی هستند. به طور کلی همه پالت های بلوک، پالت های چهار طرفه هستند.

پالت پلاستیکی چهار طرفه

پالت پلاستیکی چهار طرفه

  1. پالت پلاستیکی دو طرفه

پالت های دو طرفه فقط اجازه ورود به دو طرف پالت را می دهند و  این ورودی ها در طرف مقابل قرار دارند. از آنجا که نقاط ورود محدود هستند، تجهیزات جابجایی برای دسترسی به پالت ها باید در زاویه خاصی قرار گرفته و در جهت خاصی انبار شوند، که نقاط ورودی قابل دید باشند‌.

پالت های پلاستیکی دو طرفه دارای دو عرشه محکم در بالا و پایین پالت هستند. این گزینه با پالت های باز و بسته که دارای ته باز هستند، متفاوت است. در این پالت ها بار در عرشه پایینی توزیع می شود. این کار باعث می شود پالت با دوام باشد. یک پالت دو رو ممکن است یک پالت برگشت پذیر یا غیرقابل برگشت باشد:

  • پالت های برگشت پذیر

در عرشه بالا و پایین طرح های یکسان وجود دارد.

  • پالت های غیر قابل برگشت

دارای عرشه های مختلف بالا و پایین هستند و وزن آنها کمتر از پالت های برگشت پذیر است. عرشه بالایی دارای مواد پلاستیکی بیشتری است تا محصول را هنگام نصب روی پالت نگه دارد.

تبدیل یک پالت دو طرفه به یک پالت چهار طرفه با ایجاد شکاف ممکن است. اما این کار قدرت و ظرفیت بارگیری پالت های دو طرفه را کاهش می دهد.

 

پالت پلاستیکی دو طرفه

پالت پلاستیکی دو طرفه

پالت های پلاستیکی براساس نحوه پیکربندی

انواع پالت های پلاستیکی را می توان با توجه به طراحی و پیکربندی عرشه آنها تشخیص داد.

  • چوب پلاستیکی

اسکید و پالت اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. به تمام پالت هایی که عرشه پایینی ندارند اسکید می گویند. اسکیدهای پلاستیکی وزن کمتری دارند. عدم وجود عرشه پایینی آن باعث افزایش تحرک آنها می شود و کشیدنشان را آسان تر می کند.

  • پالت پلاستیکی روکش باز

پالت های پلاستیکی عرشه باز دارای “تهویه” یا سوراخ های مشبک در قسمت بالایی هستند. دهانه های موجود در عرشه بالایی امکان تخلیه آسان رطوبت برخی از محصولات را فراهم می کند. این دهانه ها وزن پالت ها را سبکتر می کنند.

  • پالت پلاستیکی روکش بسته

پالت های بسته در انواع پالت پلاستیکی، فاقد دهانه در قسمت بالای خود هستند. سطح بالایی ممکن است دارای سطحی ضد لغزش باشد تا از لغزش محصولات جلوگیری شود. پالت های پلاستیکی بسته می توانند به راحتی تمیز شوند و برای وسایل کوچک مناسب هستند.

  • پالت پلاستیکی دو بال

پالت های پلاستیکی دو بال دارای عرشه بالا و یا پایین هستند که از سطح تارها یا بلوک ها فراتر رفته و فضای بیشتری را برای محصولات ایجاد می کنند.

 

انواع پالت پلاستیکی موثر در ارگونومی

در نهایت انواع خاصی از پالت های پلاستیکی وجود دارد که ویژگی های مفیدی برای بهبود راحتی و ارگونومی هنگام کار با آنها دارند. این انواع پالتهای پلاستیکی عبارتند از:

  • پالت درام

پالت های درام برای نگهداری ظروف پر از روغن، مواد شیمیایی و سایر مواد مایع در حین حمل و ذخیره استفاده می شود. این پالت ها همچنین ممکن است طوری طراحی شده باشند که دارای پنل گیرنده ای باشند که حاوی نشتی گیر باشد و از گسترش بیشتر جلوگیری کند.

  • پالت های قابل جمع شدن

پالت های قابل انعطاف دارای پشتی محکمی هستند که به محصولات بارگذاری شده در بالای آنها، ثبات می بخشد. آنها معمولاً در انبارها برای انباشت کالاها و صرفه جویی در فضای کف استفاده می شوند.

  • پالت های Nestable

پالت های تودرتو دارای پاهای توخالی در گوشه های خود هستند تا هنگام بارگیری پالت های خالی را روی هم قرار دهند. برخلاف پالت های قابل انعطاف، آنها دارای یک عرشه پایین باز هستند. پالت های Nestable در سفرهای برگشتی از حمل و نقل و در انبارهایی که از این پالت ها استفاده نمی شود، فضا را آزاد می کنند.

  • پالت های قابل حمل

پالت های قابل حمل دارای پشتیبانی اضافی در لبه های پایینی خود هستند تا بتوان آنها را بدون قفل در قفسه ها ذخیره کرد.

انوع پالت پلاستیکی

انوع پالت پلاستیکی

سخن پایانی

انواع پالت پلاستیکی جایگزین ایده آلی برای پالت چوبی هستند که در برابر شکستگی آسیب پذیر بوده و برای کارکنان نیز دست و پا گیر هستند. این پالت ها را می توان بارها و بارها مورد استفاده قرار داد و یک راه حل اقتصادی برای تجارت شما هستند. از نظر ارگونومی می توان آنها را از مواد بازیافتی تهیه کرد و در نهایت باز هم قابل بازیافت هستند.

وزن سبک، قیمت مقرون به صرفه، قابلیت بازیافت و مناسب بودن برای محیط زیست تنها بخشی از مزایای نوع پلاستیکی پالت است. تولید این پالت ها در شکل های گوناگون سبب می شود شرکت ها بتوانند گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کنند. شما می توانید از سایت پلاستیکو برای خرید انوع پالت پلاستیکی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − چهار =