آموزش

چطور کیفیت وافل پلاستیکی را تشخیص دهیم؟

 

سقف وافل که یک نوع سقف بتنی است با روش قالب گیری توسط وافل پلاستیکی تولید می شود. در گذشته سقف های وافل از جنس فولاد بود، اما امروزه در معماری و مهندسی به جای استفاده از مصالح سنگین از متریال های سبک مانند; کامپوزیت و پلاستیک استفاده می کنند. قالب های وافل پلاستیکی در اشکال مختلف مستطیلی، مربعی و مثلثی وجود دارند. این قالب ها ظاهری شبکه مانند و پنجره ای دارند.

چرا باید از وافل پلاستیکی استفاده کنیم؟

  • طراحی قالب وافل به گونه ای است که پس از بتن ریزی، شکل گیری و سفت شدن آن قابلیت جداسازی دارد.
  • می توان بارها در پروژه های مختلف استفاده کرد. همین ویژگی موجب شده تا از لحاظ اقتصادی جذابیت داشته باشد.
  • یکی دیگر از ویژگی های مثبت قالب های وافل وزن سبک سازه است که با استفاده از آن وزن سازه کم می شود و مقاومت بنا در برابر زلزله و لرزش ها بالا می رود.
  • کاهش مصرف مصالح تا 20 درصد و صرفه‌جویی از دیگر عواملی است که موجب شده تا مهندسان از وافل پلاستیکی بیشتر استفاده کنند.
  • یکی از مهم ترین عواملی که در ساخت بناهایی مانند تالارها و استخرها در نظر گرفته می شود حذف ستون ها و دیوارها است، با کمک استفاده از وافل می توان تعداد ستون ها را به حداقل رساند.
  • در سقف وافلی به راحتی می توان تاسیسات را در عمق دال تعبیه کرد.
  • ساخت و اجرای پروژه ای با استانداردهای بالا را می توانید با وافل های پلاستیکی با کیفیت تجربه کنید.

انواع قالب وافل پلاستیکی

انواع قالب وافل به لحاظ شکل و ابعاد دو نوع یک طرفه و دو طرفه هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. در وافل یک طرفه تیرچه در یک جهت قرار می گیرد و باید در قسمت ابتدایی و انتهایی آن ها تیرچه جای گذاری شود. در نهایت بار سقف در جهت تیرچه ها به صورت عمود بر تیرها قرار می گیرد. قالب وافل یکطرفه در اجرای دالی به کار می رود که قرار است بار مرده و زنده را در یک راستا منتقل کند. اجزای تشکیل دهنده وافل یکطرفه شامل چند قطعه پلاستیکی یو شکل است که با کمک بست مخصوص در محل اجرا به یکدیگر اتصال داده می شوند و موجب تشکیل یک قالب یکپارچه مکعب مستطیلی می گردد. برای آشنایی بیشتر با ساختار و روش کار سقف وافل پیشنهاد می کنیم مقاله وافل پلاستیکی چیست؟ را مطالعه کنید.

قالب وافل دو طرفه در اجرای سقف وافل مشبکی به کار می رود و بار را در دو سمت سازه پخش می کند، در این حالت بار زنده و مرده بر سقف به همه تیرچه ها در اطراف هر چشمه سقف انتقال می یابد. وافل دوطرفه به شکل مکعب مربع است و دارای سوراخ هایی برای چفت و بست شدن با قالب های مجاور هستند و ابعاد منظمی دارد که موجب بهینه شدن دال بتنی در پخش بار می گردد.

کیفیت وافل پلاستیکی

کیفیت وافل پلاستیکی به نوع مواد اولیه آن بر می گردد. اما سوال اینجاست چگونه می توانیم کیفیت وافل پلاستیکی را تشخیص دهیم؟ بهترین مواد اولیه ای که در ساخت و تولید وافل پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد ماده ای با نام پلی پروپیلن است. وافل های با کیفیت از لحاظ ظاهری تقریبا سفت و رنگی تیره ای دارند. نکته ای مهم که در کیفیت وافل پلاستیکی حرف اول را می زند کیفیت سطح وافل از لحاظ چسبندگی است یعنی; هنگام بتن ریزی بتن مواد به آن نچسبد. در این شرایط نیاز نیست قالب ها قبل از بتن ریزی چرب شوند.

وافل پلاستیکی که با وجود وزن سبک دارای استحکام کافی باشد دارای کیفیت مناسب است. از یک وافل با کیفیت می توان بیش از 40 مرتبه استفاده کرد.

در نهایت باید دقت کنید که از شرکتی وافل پلاستیکی را تهیه کنید که دارای استانداردهای لازم باشد. می توانید برای مشاهده و خرید وافل پلاستیکی را کلیک کنید.

آشنایی با مواد اولیه انواع پلاستیک

انواع پلاستیک با نام های صنعتی مختلف که در بازار یافت می شوند.

  • پلی اتیلن ترفتالات نوعی پلاستیک که اغلب شفاف و به رنگ سبز و سفت است. از این ماده به عنوان ماده اولیه تولید انواع بطری های پلاستیکی و برخی از الیاف پارچه استفاده می شود.
  • پلی اتیلن سنگین، این نوع پلاستیک جنسی نیمه سخت دارد و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. رنگی کدر و مات دارد و به آسانی رنگ می شود. از این مواد برای ساخت انواع سطل زباله، لوله های پلاستیکی، میز و صندلی پلاستیکی استفاده می شود.
  • پلی وینل کلراید، ساختاری مشابه پلی اتیلن سنگین دارد و برای تولید سرعت گیرهای ضد سبقت و کف پوش کاربرد دارد.
  • اکریلیک بوتادین استایرن ماده ای با مقاومت بالا می باشد. این ماده، با توجه به ساختار سختی که دارد ماده اولیه چمدان، شیشه خودرو و وسایل الکترونیک می باشد.
  • پلی استایرن ماده ای شکننده و براق با خاصیت حفظ انرژی گرمایی است.
  • پلی اتیلن سبک خطی ساختار نرمی دارد که مواد اولیه مناسب برای تولید ظروف بستنی، کیسه های نان و از این دسته تولیدات می باشند.
  • پلی پروپیلن ساختار پلاستیکی نیمه سفت و ظاهری نیمه شفاف دارد و از آن برای تولید وافل پلاستیکی استفاده می کنند زیرا سختی و مقاومت مناسبی دارد.
نتیجه گیری کیفیت وافل پلاستیکی

دو مدل وافل یک طرفه و دو طرفه از انواع وافل های پلاستیکی اند که در شکل ظاهری و کاربرد آن متفاوت می باشند. پلی پروپیلن ماده اولیه برای ساخت وافل پلاستیکی است که با استانداردهای لازم در کارخانه ها تولید می شود. در این مقاله سعی کردیم که به طور خلاصه شما را با انواع مواد اولیه پلاستیک ها آشنا کنیم تا بتوانید کیفیت وافل پلاستیکی را بر اساس معیار هایی مانند وزن سبک، عدم چسبندگی مواد بر سطح وافل، رنگ و استانداردهای لازم تشخیص دهید. تفاوت در خلوص مواد اولیه موجب شده تا وافل های پلاستیکی با کیفیت های مختلف در بازار وجود داشته باشد. اگر تجربه ای در خرید وافل پلاستیکی با کیفیت دارید می توانید زیر این مقاله ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 7 =