آموزش

وافل پلاستیکی چیست؟وافل چه کاربردی دارد؟

وافل پلاستیکی

در این مقاله می خواهیم شما را با وافل پلاستیکی آشنا کنیم و انواع کاربردهای آن را شرح دهیم، با ما همراه باشید. از نمونه سقف های مدرن که در سازه های امروزی به چشم می آید می توان به سقف وافل اشاره کرد. در اسکلت های فلزی و بتنی با صرف هزینه مناسب، وزن کم و ظاهر زیبا می توان از این سقف ها استفاده کرد. برای خرید وافل و مشاهده جزئیات کلیک کنید.

سقف وافل پلاستیکی چیست؟

به دلیل مقرون به صرفه بودن و ماهیت اجرایی آسان سقف وافل، از سال 1940 جهت ساختن دهانه های بلند از این سقف استفاده شد که تا به امروز از مزیت های اقتصادی و فنی این سقف بهره های فراوان برده شده است. سقف کاسه ای، قابلمه ای یا شبکه ای از دیگر نام های سقف وافل می باشد.

در کجا بیشتر از وافل استفاده می شود؟

ساختار سقف وافل تشکیل شده از کنار هم قرار گرفتن قالب های هم شکل و هم اندازه که بر روی آنها بتن تزریق می شود. که درواقع نوعی قالب غیرماندگار در اجرای سقف وافل میباشد. در قسمت بالایی سقف وافل، یک لایه ی یک دست با ضخامت یکسان که یک دال را ایجاد کرده تشکیل شده و تیرچه های وافل (ریب ها) در سطح زیرین سقف ایجاد می شوند.

در ساختمان هایی که حداقل لرزش در آنها مهم است، مانند آزمایشگاه ها و بیمارستان ها استفاده از این نوع سقف به دلیل سختی بالا توصیه می شود. همینطور در ساختمان هایی که نیازمند فضاهای وسیع هستند مانند تئاتر یا ایستگاه قطار از این نوع سقف بهره می برند. علاوه بر اینها، خاصیت اکوستیک بودن سقف وافل می باشد که به دلیل فرم خاص آن و وجود حفرات آن می باشد که با جذب صوت مانع بازتاب و پژواک آن می شود.

ویژگی های آن

حجم بتن مورد استفاده در سقف وافل در مقایسه با دیگر سقف ها بسیار کمتر است که این امر سبب کاهش وزن مرده سقف می شود، در نهایت در ساختن سازه هایی با دهانه بلندتر این تکنولوژی بسیار مفید خواهد بود.

قالب وافل پلاستیکی چیست؟

جهت اجرای سقف وافل از قالب مخصوص آن استفاده می کنند. قالب وافل از پلاستیک کامپوزیت ساخته شده که دارای وزن سبک می باشد. این قالب که یک قطعه پلاستیکی در ابعاد و اشکال مشخص می باشد، به منظور حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود. بتن ناکارآمد آن بخش از دال بتنی را می گویند که تحت تنش فشاری نیست و وظیفه نگهداری هیچ عضو کششی ( میلگرد ) را نیز ندارد. قالب وافل قابلیت چندین بار استفاده را نیز دارند.

انواع قالب وافل پلاستیکی

تقسیم بندی انواع قالب وافل را نوع عملکرد آن تعیین می کند که با توجه به اجرای سقف به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

قالب های وافل یک طرفه

در اجرای سقف هایی با دهانه کوتاهتر از این نوع قالب استفاده می شود. عملکرد این قالب مشابه سقف تیرچه بلوک است اما در اینجا از تیرچه های پیش ساخته استفاده نمی شود و خود قالب ها وظیفه شکل گیری تیرچه یا ریب ها را دارند. این قالب ها معمولاً متشکل از یک سری قطعات پلاستیکی U شکل به همراه قطعات انتهایی هستند که در همان محل اجرا به کمک بست های مخصوص به یکدیگر متصل شده و در نهایت یک قالب یکپارچه مکعب مستطیلی را تشکیل می دهند.

قالب های وافل دو طرفه

در اجرای سقف های وافل مشبک و یا دو طرفه از این قالب ها استفاده می کنند. عملکرد قالب دو طرفه بدین شکل است که با انتقال بار در دو راستا، بار زنده و مرده سقف به تمام تیرهای اطراف هر چشمه سقف انتقال می یابد. این قالب برخلاف قالب یک طرفه با بست به قالب های مجاور متصل نمی شود و پس از رسیدن بتن دال به مقاومت نهایی باز شده و در جای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =